Latihan Detektif Mengenali Suspek

Seorang polis menguji tiga orang yang mengikuti latihan untuk menjadi detektif. Untuk menguji kemahiran mereka dalam mengenali suspek, ia menunjukkan foto tampak samping seorang jenayah kepada ketiga orang ini. Orang yang pertama ditunjukkan gambar selama 5 saat.

"Ini ialah suspek anda, bagaimana anda mengenalinya?"

Jawapan orang pertama, "Itu mudah, kita akan menangkapnya dengan cepat kerana ia hanya mempunyai satu mata!"

Polis itu berkata, "Wah, bukan itu! Itu kerana saya menunjukkan gambar kelihatan sampingnya. "

Sedikit hairan dengan respons tidak masuk akal ini, ia menunjukkan gambar selama 5 saat kepada orang kedua dan bertanya kepadanya, "Ini ialah suspek anda, bagaimana anda mengenalinya? "

Sambil ketawa kecil, orang kedua berkata, "Ha! Dia akan terlalu mudah untuk ditangkap kerana ia hanya mempunyai satu telinga!"

Polis itu dengan marahnya memberi respons, "Apa yang terjadi dengan kamu berdua? Tentu saja hanya satu mata dan satu telinga kerana gambarnya menghadap ke samping! Apakah itu jawapan terbaik yang boleh kalian berikan?!!"

Ia begitu kecewa sehingga semasa menunjukkan gambar ini kepada orang ketiga, ia bertanya dengan suara yang sangat rata, "Ini ialah suspek anda, bagaimana anda mengenalinya? Tolong difikir dulu sebelum memberikan jawapan."

Kelihatan orang ketiga melihat ke gambar itu dan berkata, "Hmmm.. suspek memakai contact lens."

Polis penguji itu terkejut dan tidak boleh berkata-kata kerana ia sendiri sama sekali tidak tahu jika suspek memakai contact lens atau tidak.

"Nah, itu jawapan yang menarik.. tunggu di sini selama beberapa minit sementara saya menyemak berkasnya dan saya akan kembali kepada Anda."

Dia meninggalkan bilik dan pergi ke pejabatnya, menyemak file suspek dalam komputer, dan kembali dengan senyum berseri-seri di wajahnya.

"Wow! Saya tidak percaya itu. Itu benar! Suspek sebenarnya memakai contact lens. Good work! Bagaimana awak boleh membuat pemerhatian yangtajam seperti itu? "

"Itu mudah," jawab orang ketiga itu, "Dia tidak boleh memakai cermin mata biasa kerana ia hanya mempunyai satu mata dan satu telinga."

Polis penguji: "???!!"

Sent by: e-lawak posted on 06 September 2014