Pertandingan Mendayung Syarikat Automotif

Sebuah syarikat automotif di Amerika dan Jepun memutuskan untuk mengadakan pertandingan mendayung di sungai Detroit. Kedua-dua pasukan telah berlatih keras dan lama untuk mencapai kemampuan terbaik mereka.

Pasukan Jepun menang 1 kilometer.

Selepas itu, pasukan Amerika sangat kecewa dengan kekalahan yang ada. Pengurusan syarikat kemudian menyimpulkan bahawa sebab kekalahan harus dapat dijumpai. Mereka akhirnya membentuk Tim Khusus Eksekutif Peningkatan Prestasi Pasukan untuk menyiasat masalah dan mengesyorkan aksi pembaikan.

Kesimpulan Panitia: Masalahnya adalah orang Jepun mempunyai 8 orang yang mendayung dan 1 orang yang memberi aba-aba (steering), sedangkan pasukan Amerika mempunyai 1 orang yang mendayung dan 8 orang memberi aba-aba. Syarikat Amerika itu akhirnya mengupah perunding pengurusan untuk mempelajari struktur pengurusan pada pasukan dayung.

Setelah beberapa lama dan menghabiskan jutaan dollar, perunding menyimpulkan bahawa "terlalu banyak orang memberi aba-aba dan tidak cukup pendayung". Untuk mencegah kekalahan pada tahun berikutnya, struktur pengurusan pasukan dayung diubah menjadi "4 steering manager, 3 area steering manager, dan 1 staff steering manager" dan pembuatan sistem peningkatan prestasi baharu untuk orang yang mengayuh perahu dengan menyediakan insentif yang lebih besar agar bekerja lebih keras dan menjadi six sigma performer.

Pada tahun berikutnya Jepun menang 2 kilometer.

Syarikat Amerika kemudian menyerah dengan keadaan prestasinya yang menurun, menjual semua dayung, membatalkan investasi modal kepada pembelian peralatan baru, menghentikan pengembangan kano yang baru, memberi penghormatan piagam performa tinggi kepada konsultan, dan mengedarkan wang yang masih ada sebagai bonus kepada para eksekutif senior.

Sent by: e-lawak posted on 05 August 2013