Pelajaran Untuk Kakitangan di Kilang

Seorang bos melakukan lawatan mengejut ke kilangnya untuk melihat prestasi pegawainya. Di kilang, ia melihat seorang lelaki muda sihat dan segar yang tengah bersandar, sementara di bilik itu semua pegawai sibuk bekerja.

Bos segera menghampiri lelaki itu dan bertanya, "Berapa wang kau dapat sebulan?"

Dengan sedikit gugup, lelaki itu menatap bos dan menjawab, "Seribu, Pak. Ada apa, Pak?"

Kemudian, bos mengeluarkan dompetnya dan mengambil lembaran-lembaran wang RM 100 dan memberikannya pada lelaki itu sambil berkata, "Ini gajimu tiga bulan ke depan, 3000 RM. Cepat keluar, pergi dari sini, dan jangan kembali lagi!"

Dengan gugup dan setengah takut, lelaki itu akan meninggalkan tempat itu tanpa banyak bicara. Lalu, dengan muka marah bos mendekati kakitangan lain yang sejak tadi menyaksikan peristiwa tersebut.

"Itulah nasib pekerja yang santai di kilang saya. Saya berhentikan masa ini juga. Tidak ada tawar-menawar. Kalian semua mengerti? Adakah yang tahu dari bahagian mana pemuda itu?" tanyanya.

Suasana menjadi hening hingga akhirnya seorang kakitangan menjawab dengan sedikit ketakutan, "Ia tidak bekerja di sini, Pak. Ia adalah penjual ais yang menunggu gelas dari ais yang sedang kami minum."

Sent by: e-lawak posted on 06 April 2015