Kunci Kereta di Dalam Kereta

Seorang wanita kelihatan tergesa pulang dari tempat kerjanya kerana baru saja menerima khabar bahawa anaknya sakit. Namun, ia akhirnya menyedari bahawa kunci keretanya berada di dalam kereta. Dan, kereta itu terkunci!

"Wah, bagaimana ini..," fikir wanita itu. Aha! Ia mendapat idea. ia pernah melihat filem yang ada adegan mencungkil kereta menggunakan gantungan baju. dan beruntungnya, di dekat situ tergeletak gantungan baju bekas yang entah punya siapa. Ia pun cuba beberapa kali, tetapi gagal.

"Aduh, bagaimana...," wanita itu tambah kecewa.

Ia pun berdoa. Lima minit kemudian kelihatan sebuah kereta tua berhenti di dekatnya. Pemandunya seorang lelaki berjanggut yang penampilannya renyuk dan tidak terawat.

"Lelaki seperti ini yang kau kirimkan Tuhan?" wanita itu kecewa. Lelaki itu keluar dari keretanya dan menawarkan bantuan kepada si wanita.

"Ya! Aku harus segera pulang kerana anakku sedang sakit. Namun, kunciku ternyata tertinggal di dalam kereta! Bolehkah kamu menolongku menggunakan gantungan ini?" wanita itu meminta.

Si lelaki berkata, "Serahkan padaku!" Ia mengusik kereta wanita itu dan kurang dari satu minit, pintu kereta itu terbuka. Wanita itu sangat bersyukur, katanya, "Terima kasih, Encik! Anda orang yang baik sekali!"

"Puan, saya bukan orang baik. Saya baru sahaja keluar dari penjara kerana mencuri kereta."

Wanita itu tidak kelihatan takut, sebaliknya, matanya berbinar-binar gembira, "Terima kasih, Tuhan! Kau bahkan menghantar seorang ahli untukku!"

Sent by: e-lawak posted on 16 November 2014