Lebih Pantas Berlari

Bersama seorang teman sekelas, Udin pulang dari latihan olahraga. Di perjalanan, entah siapa yang mulakan dulu, mereka berdebat tentang siapa yang lebih pantas berlari. Kerana mereka berdua tidak ada yang mau mengalah, akhirnya mereka memutuskan untuk mengujinya dengan berlari sejauh satu blok (sekitar 100 meter). Ketika itu sekitar pukul enam petang dan keadaannya agak suram dan kelam.

mereka pun menggambil posisi masing-masing.. dan..

"1.. 2.. 3", Udin dan temannya terus berlari "sprint" secepat mungkin. Ternyata mereka berdua seimbang dan sama pantas.

Beberapa meter dari hujung blok (yang menjadi garis penamat mereka) tiba-tiba seorang Pak guard yang meronda di setiap blok berlari mengejar mereka. Pak guard tersebut berlari dengan pantasnya dan berada hanya beberapa meter di belakang mereka.

Udin bingung kerana Pak guard itu mengejar mereka berdua. Mereka berusaha berlari sepantas mungkin kerana takut tertangkap oleh Pak guard tersebut. Udin sudah tidak sempat berfikir dan kerana gugup Udin terus berlari hingga lima blok bersama sahabatnya tadi. Pak guard cukup kuat kerana dia masih terus mengekori mereka. Mesti pun Udin sudah kepenatan tetapi Udin masih tetap berlari melepasi blok keenam mereka berdua sudah tidak kuat lagi berlari, dan kepenatan.

Akhirnya di persimpangan lorong kecil mereka berdua berhenti sambil menghela napas yang kelelahan. Beberapa minit kemudian pak guard juga sampai di tempat mereka dan dia juga berhenti dengan nafas yang tercungap-cungap.

Mereka bertiga terdiam selama beberapa saat.. melepaskan lelah masing-masing... Akhirnya, setelah agak tenang, dengan heran Udin tanya kepada Pak guard tersebut..

"Pakcik.., kenapa pakcik mengejar kami..?"

Pak guard itu nampak kebinggungan. Mungkin masih kebinggungan dan kepenatan.. Pak guard itu menjawab,

"Tadi saya melihat kalian berdua berlari begitu pantas sekali, saya kira ada apa-apa yang terjadi.. jadi saya pun ikut lari juga..."

Sent by: e-lawak posted on 27 June 2014